… házasság …
A házasság a törvény és a hagyomány szerint egy felnött férfinak és egy nönek jogilag elismert és szabályozott életközössége. A házasság egyéb formái is léteznek: számos társadalom ismeri a poligámiát, ahol egy személynek több házastársa lehet. 2001-töl kezdve számos ország jogrendszerében a házasság fogalma kiegészült az azonos nemüek között kötött házassággal.
A házasság szentsége a katolikus egyházban és az ortodox egyházakban az úgynevezett hetedik szentség, amely – az egyházi tanítás szerint – a férfi és nö életközösségét megszenteli: a házasság lényegi sajátossága e szerint az egység és a felbonthatatlanság. (Csak a halállal szünik meg, lásd válás). Lásd még hímen, vagyis a házasságkötés; vagy „hímen láncai” azaz a házassági kötelék.
A „házas” szó jelentése nös, illetve férjezett, a „házastárs” pedig a házas felek közül valamelyik. A „házasélet” férj és feleség házasságbeli együttélése, vagy szükebb (orvosi) értelemben kettejük nemi élete.
Az okok amiért az emberek házasodnak széles körben változnak, de általában a következök: törvényes, társadalmi és gazdasági stabilitás; egy családi egység létrehozása; gyermeknemzés és gyermekek nevelése; szexuális kapcsolat legitimizálása; a szeretet nyilvános nyilatkozata.
A házasságtörés:
A házastársi hüségnek házasságon kívüli nemi viszonnyal való megsértése. Az elmúlt korok általánosságban elítélték, föként, ha a nö követte el, és akárhányszor súlyos büntetéssel sújtották (lásd:Mózesi törvények). A nöi egyenjogúsítással (lásd feminizmus) és a szexuális forradalommal (születésszabályozás, az abortuszhoz való jog) a szemléletmód fokozatosan változott. Egyes államokban azonban ez az archaikus állapot és jogszolgáltatás, különbözö variációkban ma is fennáll.
Házasságtörés a Bibliában:
A János-evangéliumban található egy elbeszélés: Jézushoz visznek egy nöt, akit házasságtörésen értek. A mózesi törvények alapján az ilyeneket meg kell kövezni. Jézus a hozzá intézett, megismételt kérdésekre sem mondja ki a halálos ítéletet, de kijelenti: „Az vesse rá az elsö követ, aki büntelen közületek!” Miután a vádlók valamennyien elmentek, Jézus ezzel bocsátja útjára a nöt: „Én sem ítéllek el. Menj, de többé ne vétkezzél.”
A poligámia az a családi forma, melyben a férj több feleséggel, vagy a feleség több férjjel rendelkezik.
A házasság vége:
A legtöbb társadalomban az egyik fél halála lezárja a házasságot. Monogám társadalmakban általában megengedik az újraházasodást, bár idönként a gyászidöszak („gyászév”) letelte után. Azt a házastársat, aki túléli hitvesét „özvegynek” nevezik, vagy „özvegyembernek”.
Válás:
A házasság törvényes felbontása. A polgári házasság jogi úton felbontható, mindkét fél szabadon új házasságot köthet. Az el nem hált nász a katolikusoknál felbontható pápai felmentés által, vagy egy szerzetesrendbe való belépéssel.
(wikipedia)
A házassági kötelék megszünésének közös módja: az egyik házastársnak természetes halála. Katolikusoknál az érvényes elhált házasság kötelékét csak a halál bontja fel. Az érvényes, de el nem hált házasság pápai felmentés és szerzetrendbe lépés által felbontható. A görög egyesült egyház a halál esetén kivül a házasságtörést is oly oknak elismeri, mely miatt a házasság felbontható. Ugyanez áll elvképen a görög nem egyesült egyházban is; azzal a lényeges különbséggel azonban, hogy mig a görög katolikus egyház a házasságtörést a legszorosabban magyarázza (elválási okul különben csak a nönek hütlensége szolgálhat), addig a görög nem egyesült egyházban ugy a halál, mint a házasságtörés per analogiam oly tág értelmezést nyertek, hogy tényleg számos eset van, melyek miatt a házasság felbontható, sokkal több, mint a protestánsoknál. A protestáns egyházban négy válóok van: 1. nösparáznaság; 2. hütlen v. gonosz elhagyás; 3. a házastárs élete elleni törés és 4. az engesztelhetlen kölcsönös gyülölet, melyhez a házassági tartozásnak (debitum conjugale) indokolatlan makacs megtagadása is tartozik. Zsidóknál felbontási ok a kölcsönös beleegyezés, mely esetben a felbontás az által történik, hogy a férj a nönek a válólevelet (gett) átadja, aminek azonban a biróság közbenjöttével kell történnie. Vannak azonkivül más okok is, melyek miatt a házasság felbontható. De ha a felbontásnak nem is, az életközösség megszüntetésének a katolikusoknál is lehet helye. Ez az u. n. ágy- és asztaltól való elválás (Separatio a thoro et mensa). Életfogytiglani elválásnak csak házasságtörés alapján van helye; ideiglenes elválás több okokból engedélyezhetö, melyeknek meghatározása a biróság bölcs belátásától függ.
(A Pallas nagy lexikona)
Mik a paráznaság következményei?
Senki sem immunis a szexuális kísértésekkel szemben. Ez komoly probléma és komoly figyelmet érdemel. Ennek a cikknek a célja az, hogy emlékeztessen arra, milyen szörnyü következményei lehetnek, ha engedsz ezeknek a kísértéseknek. Nyomtasd ki ezt az oldalt és olvasgasd gyakran! Olvasd rendszeresen, utazás közben, vagy különösen erös kísértés és gyengeség idején. Ha gyakran elismétled ezeket a következményeket, akkor képes leszel felismerni a bün megtévesztö ködét, ami ösztönözni fog, hogy tisztán élj és gondolkozz ma – ami az egyetlen útja, hogy megelözd a paráznaságot holnap.
KÖVETKEZMÉNYEK ISTENNEL VALÓ KAPCSOLATOMRA NÉZVE
Elszomorítom az Urat, aki megváltott engem.
Fájdalmat okozok annak, akinek véleményére leginkább adok.
Szégyent hozok Jahve nevére – a sárba tiprom.
Elvesztem Isten jutalmát és dicséretét.
Egy nap majd szemtöl szemben kell Jézusnak megmagyaráznom, hogy miért tettem.
Rákényszerítem Istent, hogy valamilyen módon megbüntessen.KÖVETKEZMÉNYEK A HÁZASTÁRSAMMAL ÉS CSALÁDOMMAL VALÓ KAPCSOLATOMRA NÉZVE
Kimondatlanul megbántom ________-t (írd be a házastársad nevét).
Eljátszom ________ tiszteletét.
Elvesztem ________ bizalmát.
Ha vakságom tartós lesz, vagy ________ nem tud megbocsátani nekem, akkor elveszíthetem.
Elvesztem gyermekeim megbecsülését.
Elvesztem gyermekeim bizalmát.
Ha vakságom tartós lesz, vagy a gyermekeim nem tudnak megbocsátani nekem, akkor el is veszíthetem öket.
Nem leszek többé hiteles ember, se példa mások elött. Teljesen elvesztem a családom fölötti befolyásomat, pedig nekik Krisztussal való kapcsolatukra kellene építeniük.
Az én mostani elesésem miatt a család késöbbi generációinak is problémája lehet ezen a területen.
Szégyent hozok a családomra.
Lehetséges, hogy édesanyám és édesapám is tudomást szerez róla, és ez nagyon megbánthatja öket (lehet, hogy magukat fogják hibáztatni).A KÖVETKEZö BÜNTETÉSEKET VONOM ÖNMAGAMRA
Egész életemre szégyent és kényelmetlenséget okozok magamnak.
A nevem elveszti a hitelét.
Elvesztem az önbizalmamat.
A szörnyü büntudaton nehéz felül kerekedni; ha Isten megbocsát is nekem, vajon meg fogok-e tudni bocsátani önmagamnak?
A gyötrö és felvillanó emlékek örökre beszennyezhetik a házastársammal való kapcsolatom meghittségét.
A szexuális területen történt elesésem képtelenné tehet arra, hogy más fontos erkölcsi területeken megkülönböztessem a jót a rossztól, mert eljátszottam a józanságomat.A BARÁTAIMMAL ÉS A SZOLGÁLATOMMAL KAPCSOLATOS KÖVETKEZMÉNYEK
Megbántom és szégyent hozok a barátaimra, különösen azokra, akiket én tanítottam Krisztusról és én vezettem a lelki érettség felé.
Szégyent hozok a gyülekezetemre és a családomra.
Megbántom és szégyent hozok azokra, akikkel a _____________-nál/nél dolgozom együtt (írd be a munkahelyed nevét).
Meggyengítem azok hitét, akiknek szolgáltam.
Elvesztem gyermekeim megbecsülését.
Egyszer s mindenkorra semmivé lesz több évi bizonyságtételem a hitetlen családtagjaim és barátaim felé.
Meggátolhatok másokat, hogy elfogadják Krisztust, így ök örökre elvesznek.
Hosszú idöre, esetleg örökre kárba vesznek több éves tanulmányaim és tapasztalatom a szolgálatban.
Nem tehetem azt, amire elhívattam és szerettem csinálni (gondolj a szolgálatban használt lelki ajándékaidra).
Azok nyomába lépek, akiknek a paráznasága engem is elszomorított.
Fájdalmat okozok ártatlan embereknek, akiket a “repeszek” eltalálnak (lásd Dávid, ákán vagy mások bünét).TOVÁBBI KÖVETKEZMÉNYEK
Nagy megelégedésére leszek a Sátánnak, aki Istennek és minden jónak ellensége.
Nevetésre, kárörömre és istenkáromló önteltségre adok okot azoknak, akik nem tisztelik az egyházat és Istent (2 Sámuel 12,14).
ítéletet és végtelen problémákat hozok arra, akivel a házasságtörést elkövettem.
Fizikai következmények is elöfordulhatnak (a házasságtörésböl következö terhesség, nemi betegségek, AIDS, stb.).
Az utóbbi cikk egy katasztrófa … ilyen listával lehet egy életre megnyomoritani embereket, ha ezeket a mondatokat nap mint nap sulykolják önmagukba …
A szerzö figyelmébe ajánlom a János evangélium fentebb idézett részét, Jézus szavait.
Mindig is éreztem, hogy Isten „humánusabb” az embernél ….
Mit írt Jézus a homokba?
Jézus semmi írási emléket nem hagyott maga után. A Bibliában csak egyszer említik meg, hogy Jézus írt volna, de, hogy mit írt, arról pontos adatokat nem tudunk. Mégis több ez az üzenet, mint egy mesélöi elem.
Minden, amit az emberek terveznek, véghezvisznek és remélnek, magában hordoz egy láthatatlan dátumot: a pusztulásuk dátumát. Amit gondolunk, mondunk és írunk, gyakran már pár perc után a múlté. Talán ezért értékeljük olyan nagyra a tárgyi emlékeket a régmúltból – egy egyszerü csont, néhány kö, vagy papiruszdarabok -, mert egy darab „múlhatatlanság” illúzióját hordozzák magukkal..
Múlhatatlan szavak:
Amit Jézus írt a homokba, az is a „jöttment” kategóriába tartozott volna? Még máig sem veszítettek Jézus szavai hatalmukból, még mindig egyedülálló a világtörténelemben. Megéri azon elgondolkodni, hogy Jézus Krisztus vajon mit akart kifejezni, amikor azt mondta: Menny, és Föld elmúlik, de az én szavaim halhatatlanok.
A csapda:
A jelenet teljesen békésen kezdödik: Jézus a templomhoz megy, hogy az ott lévö írástudóknak egy „elöadást” tartson. De alig kezdené el, látja, hogy az ellenfelei egy asszonyt hurcolnak, akit házasságtöréssel vádolnak. Jézusnak kéne döntenie, mert az Ótestamentum szerint az asszonyt helyben meg kell kövezni. Valójában alattomos ötletek bujkálnak ellenfelei fejében. Tudniillik Jézus a törvény betartását prédikálta. Ennek ellenére magát a „bünösök és vámszedök barátjának” nevezi, és azt mondta: „Én nem végezek ki senkit!”. A vádlók eljárása egy csapda: Jézusnak döntést kell hoznia, hogy a válasza miatt utána öt ítéljék el – akkor pedig már nem az asszony, hanem maga Jézus ül az ókori törvényszéken. Ha nem védi meg az asszonyt, akkor elveszti a jó hírnevét, mint a „bünösök és vámszedök barátja”, viszont ha megvéd egy ilyen házasságtöröt, akkor lejáratja öt minden olyan ember, aki komolyan gondolja Isten parancsolatait. Akárhogy is dönt, a válaszát fel tudják használni ellene!
Jézus a homokba ír:
Jézus szuverenitása viszont abban mutatkozik meg, hogy kihúzza magát egy sokatmondó tettel: lehajol, és írni kezd a homokba. Korábban rengeteget vitáztak rajta, hogy vajon mit is írhatott Jézus a homokba – mintha egyáltalán az lenne a lényeg! Nem, ami a szituációt egy másik, jó irányba tereli, azok nem az ismeretlen szavak a homokban, hanem a nyugodt, átgondolt viselkedése Jézusnak. Nem ad egy gyors választ – nem dönt rögtön. Gondolkodik. Idöt hagy magának, ezzel megtörve a tömeg nyugtalanságát. Amikor viszont továbbra is kérdeznek tole az írástudók, egy pillanatra kiegyenesedik, és a híres mondatát hangosan kimondja: „Aki közületek nem bunös, az vesse rá elöször a követ.”, majd újra lehajol, és folytatja írását a homokba. Ezzel Jézus Jeremiás prófétára utal (A Biblia, Jeremiás próféta könyve, 17. rész, 13. vers.): „Izráelnek reménysége, oh Uram! A kik elhagynak téged, mind megszégyenülnek! Akik elpártolnak tölem, a porba iratnak be, mert elhagyták az élö vizeknek kútfejét, az Urat!” „Vajon Isten ugyanolyan igazságosan dönt, mint kegyelmesen és megbocsátóan? – ezt nem is kérdik az írástudók. Ezzel maguk is elhagyják az „élö vizeknek kútfejét”, mert Istent a saját elképzeléseik alá helyezik.
Visszavonulás tekintélyvesztés nélkül:
Ilyen háttérrel egyértelmüvé válik a jelenet: a vádlók visszavonulnak. Ha Jézus és a farizeusok közvetlenül „támadnak egymásra”, akkor az indulatok elhatalmasodtak volna. De így idöt ad nekik a gondolkodásra, továbbra megengedi nekik, hogy visszavonuljanak tekintélyvesztés nélkül. És utána jön a történet tetöpontja: Jézus felegyenesedik. Kimondja a ítéletet, amely egy kérdéssel kezdödik, de ez a kérdés nem a vádlók kérdéseire ad választ, hanem a vádlók viselkedésére utal: „Asszony, hol vannak azok a te vádlóid? Senki sem kárhoztatott-é téged?” Az asszony: „Senki, Uram!” válaszára jön a váratlan mondat: ” Én sem kárhoztatlak: eredj el, és többé ne vétkezzél!”
Jóság és igazság egyeztetése:
A probléma oka az volt, hogy az igazság és a kegyelem hogyan tud egymással harmóniában lenni. A törvény büntetést ír elö. Amennyiben senki sem tartja be a törvényeket, az káoszhoz vezet. A törvényi alapja ennek a felmentö ítéletnek nem más, mint az, hogy aki mondta a bünös asszonynak, hogy „Én sem kárhoztatlak”, maga is egy kis idö múlva az ö helyén áll, és öt halálra ítélik. Csak ezért nem kapnak büntetést azok, akik Jézussal vannak. Jézus tudott az emberek gyengeségéröl. Mindig új, és új képekben szemünk elé tárta Isten szeretetét. Ez egy olyan kép Istenröl, amiröl az újtestamentum végén írják, hogy nagyobb, mint a szívünk.
Ezeket a cikkeket úgy találtam, hogy a Google-ba beirtam a házasság és a házasságtörés szavakat … és nem tudtam, hogy miért épp ezeket. A sokadik cikknél – egy weboldalon ki volt irva, hogy ma Erzsébet nap van – döbbentem rá, hogy ma 26 éve mentem férjhez a gyerekem apjához … Dolgozott a tudatalatti.
Csak a gyerekem miatt érte meg. Másért nem. Mert egy katasztrófa volt. Mint ahogy a többi házasságom is.